About

събота, 23 февруари 2013 г.

Прогнози за Оскар 2013

Навлизаме в последния уикенд преди нощта на 24-ти срещу 25-ти, когато ще бъдат раздадени за 85-ти път годишните награди на Американската филмова академия, и е време за финални прогнози. Миналата година постигнах резултат (11/24), с който не би се гордял и някой, който все още се колебае дали Наградите на Академията и Оскарите са едно и също. Тази година подобряването на това (не)постижение е абсолютно задължително, въпреки че като цяло категориите не са по-прозрачни от миналогодишните. Всъщност очертаващата се картина е доста интересна, но и противоречива за анализаторите. Мога да обобщя нещата така - категориите са разделени на два типа - такива с изявен фаворит, за който, да речем, букмейкърите не биха приемали залози, и такива, единственият възможен подход към които е стрелянето на тъмно. Това, ако съм прав, практически ми гарантира минимум от 12 точни попадения, но да, човек никога не знае.

Миналогодишната церемония ни направи свидетели на сериозна аномалия: най добрият филм на годината (The Artist) спечели и Оскара за най-добър филм. През тази година се връщаме към корените на наградите, за да гледаме триумфа на продукция с класа малко над средната и да се радваме, защото е можело да бъде и по-зле. След като номинациите бяха обявени, отсъствието на Бен Афлек и Катрин Бигелоу беше определяно като шокиращо, но и индикативно за развитието на събитията в основните категории. Логиката и най-вече традицията сочеха, че Argo и Zero Dark Thirty са вън от борбата за най добър филм и единствената рентабилна прогноза изглеждаше тази за Lincoln. Негативните прогнози обаче се сбъднаха само за Бигелоу и е факт, че 35 часа преди раздаването, Zero Dark Thirty няма никакви изгледи за победа. Лентата за заложническата криза в Иран на Афлек в същото време натрупа толкова сериозна и някак необяснима инерция, че практически нищо не може да я спре. В голямата част от останалите категории ситуацията е без драматични промени от обявяването на номинациите до сега. Най-интересните и завързани съревнования са тези за актриса в главна роляанимация и оригинален сценарии, а най-безапелационно силната категория е тази за операторско майсторство, където, ако има справедливост, ще бъдат раздадени пет отделни статуетки.

При изготвянето на прогнозите си използвам предимно статистически подход, като с най-голяма тежест са спечелените до момента награди и номинации през сезона на наградите. Едва след това включвам субективния фактор под формата на предполагаемата нагласа на Академията към различните личности, жанрове, култури и нейните предубеждения. Под внимание взимам и прогнозите на различни уважавани критици и анализатори. Личните предпочитания за това кой трябва да спечели се базират на моя кинематографичен идеал за всеки от отделните аспекти на правенето на филми, както и на най-обикновени симпатии.

Номинираните може да си припомните тук преди да започнем.


Най-добър филм
Ще спечели: Argo
Основен конкурент: Lincoln
Трябва да спечели: Django Unchained

Тази година категорията не е никак слаба и дори включва немалко от действителните най-добри филми на годината и единия най-добър - Django Unchained. И докато за лентата на Тарантино човек трудно можеше да гради илюзии, пътят пред Lincoln доскоро беше съвсем свободен. Работата е там, че дотук Argo спечели всичко, което можеше да се спечели - Златен глобус, Награда на критиците, на режисьорите, на актьорите, на продуцентите и BAFTA. За Lincoln и Life of Pi последната надежда за значима награда тази годна е Оскарът. Хич не звучи добре, нали? Големият победител на вечерта ще е лентата на Бен Афлек не само заради тази инерция, но и защото е перфектният Оскаров филм - предлага драма, съспенс, комедия (любимата на Холивуд самоирония), има доходоносна тематична ориентация, разказва реална история. Но най-важното е, че една значителна част от него е филм за филмите, а това е най-печелившият тренд в момента.

Най-добър режисьор 
Ще спечели: .Ммммпфффф... момент... Спилбърг. Да речем
Основен конкурент: Дейвид О. Ръсел. Да Речем.
Трябва да спечели: Анг Лий за Life of Pi

Сложна категория. Това, което поставя шансовете на Lincoln пред тези на Life of Pi, е значително по-добрата вероятност с Оскара за режисура да си тръгне Спилбърг, отколкото Анг Лий. А причината за това е аритметична - тази година кинолегендата режисира трима актьори до номинация срещу нула за Лий. По тази логика достигам и до това, че шансовете на Дейвид О. Ръсел не бива да бъдат подценявани, ако, разбира се, Академията борави единствено с кинематографични аргументи. Ако можехме да разберем дали неприятният му нрав иритира и хората, които попълват бюлетините, вероятно да заложим на Спилбърг щеше да е доста по-лесно решение.

Най-добър актьор в главна роля 
Ще спечели: Брадли Купър, защото Academy award winner Bradley Cooper звучи твърде добре. Шегувам се (лошо при това) - Даниъл Дей-Люис за Lincoln
Основен конкурент: В интерес на истината - Брадли Купър за Silver Linings Playbook
Трябва да спечели: Даниъл Дей-Люис за Lincoln

Тук наистина няма много за разискване. Единственият, който през миналата година показа пред камерата актьорска мощ, сравнима с тази на Дей-Люис, е Хоакин Финикс. Но Академията е красноречива за чувствата си към The Master. Брадли Купър прави много удобна роля в SLP, която го прави "основен конкурент", но дори и такъв, той е невъобразимо далече от ДДЛ.

Най-добра актриса в главна роля 
Ще спечели: Дженифър Лоурънс за Silver Linings Playbook
Основен конкурент: Джесика Частейн за Zero Dark Thirty
Трябва да спечели: Наоми Уотс за The Impossible

Лоурънс и Частейн попаднаха в различни категории на "Златните глобуси" и и двете спечелиха своята, затова всички бяха доволни. От момента, в който двете имат какво да делят, те се редуваха със статуетката. Наградите BAFTA обаче избраха европейското в лицето на Еманюел Рива и така регистрираха нов играч в борбата за Оскар. Все пак за мен решаващата победа е тази на звездата на SLP на наградите на Гилдията на актьорите (обикновено определяща). Въпреки че харесвам поотделно всяка една от номинираните актриси, тази година категорията не ми е любима. Затова се надявам на изненада и стискам палци за Наоми Уотс, която в никакъв случай не прави по-лоша роля от фаворитките.

Най-добър актьор в поддържаща роля 
Ще спечели: Томи Лий Джоунс за Lincoln
Основен конкурент: Кристоф Валц за Django Unchained
Трябва да спечели: Томи Лий Джоунс за Lincoln

Да, Кристоф Валц прави най-силната "поддържаща роля". И колкото и да е честно така, аз ще се съглася с Академията ако избере Томи Лий Джоунс. Защото, ако хипотетично Валц спечели, активът му ще е два Оскара за три години в голямото кино. Да погледнем сега друг актьор със същия актив, който по случайност също е номиниран (за седми път, близо четирисет години след първата си номинация) - Де Ниро, който си е с две статуетки след един цял съзнателен живот работа на най-високо ниво. И понеже тази в SLP не е точната роля за трето отличие, стискам палци за Томи Лий Джоунс. Но и тази категория е доста отворена.

Най-добра актриса в поддържаща роля 
Ще спечели: Ан Хатауей за Les Miserables
Основни конкуренти: Ann' Hathaway, Anne Halfway
Трябва да спечели: Ан Хатауей за Les Miserables

Изпълнението на Ан Хатауей в Les Miserables е с няколко класи над всичко останало в лентата, а решението на Том Хупър да заснеме I Dreamed a Dream в един take е едно от малкото му такива, заслужаващи уважение. Няма защо да се заблуждаваме. Всички знаем, че именно този един take ще спечели Оскара на Хатауей. Съвсем, съвсем заслужено при това.

Най-добър анимационен филм 
Ще спечели: Wreck-It Ralph
Основен конкурент: Brave
Трябва да спечели: ParaNorman/Wreck-It Ralph

Вече говорих за това, че категорията е извън форма тази година. Залагам на най-технически издържаното предложение, но имам едно на ум с Brave.

Най-добър адаптиран сценарий
Ще спечели: Крис Терио за Argo
Основен конкурент: Тони Къшнър за Lincoln
Трябва да спечели: Тони Къшнър за Lincoln

Обикновено носителят на Оскар за най-добър филм печели и за сценарий. В случая той не е най-добрият. Тони Къшнър допринася с основата за един много функционален филм, който представя една легендарна фигура като човек от плът и кръв, като в същото време оставя очарованието на мита напълно непокътнато.

Най-добър оригинален сценарий
Ще спечели: Марк Боал за Zero Dark Thirty
Основен конкурент: Михаел Ханеке за Amour
Трябва да спечели: Куентин Тарантино за Django Unchained/Марк Боал за Zero Dark Thirty

За това, колко силна за мен е тази категория, най-красноречиво говори фактът, че имам два лични фаворита и Moonrise Kingdom не е един от тях. Възможно е номинацията на Amour за най-добър филм да резултира в победа за Ханеке тук, но същото може да се каже за Zero Dark Thirty, а това е една от малкото възможности на Академията да се реваншира за пренебрегването на Катрин Бигелоу и нейния филм в някои от останалите категории. Но най-пълнокръвните и в същото време уникални персонажи, най-острият диалог и най-богатата история са тези на Тарантино.

За повечето от останалите категории има или твърде много за казване, което не може да бъде синтезирано в един абзац, или пък нищо, затова ги оставям без коментар.

Награда за операторско майсторство

Ще спечели: Клаудио Миранда за Life of Pi
Основен конкурент: Роджър Дийкинс за Skyfall
Трябва да спечели: Роджър Дийкинс за Skyfall

Най-добър неанглоезичен филм

Ще спечели: Amour
Основен конкурент: Конкурентите на Amour не са в тази категория.
Трябва да спечели: Amour 

Награда за монтаж

Ще спечели: Argo
Основен конкурент: Life of Pi 
Трябва да спечели: Zero Dark Thirty

Най-добър дизайн на продукция 

Ще спечели: Anna Karenina
Основен конкурент: Life of Pi/Les Miserables 
Трябва да спечели: Anna Karenina 

Най-добър костюмен дизайн 

Ще спечели: Anna Karenina
Основен конкурент: Mirror Mirror
Трябва да спечели: Anna Karenina

Най-добри грим и прически

Ще спечели: Les Miserables
Основен конкурент: The Hobbit: An Unexpected Journey
Трябва да спечели: The Hobbit: An Unexpected Journey

Най-добра музика към филм

Ще спечели: Майкъл Дана за Life of Pi
Основен конкурент: Томас Нюман за Skyfall
Трябва да спечели: Дарио Марианели за Anna Karenina

Най-добра оригинална песен към филм 

Ще спечели: Skyfall от Skyfall, ако някой с власт не прояви малко разум и не отмени категорията в последния момент, защото, например, е абсурдна.
Основен конкурент: Онзи с разума.
Трябва да спечели: Suddenly от Les Miserables и категорията да се самоунищожи от тъпота.

Най-добър звуков миксинг

Ще спечели: Les Miserables
Основен конкурент: Skyfall
Трябва да спечели: n/a

Най-добър звуков монтаж

Ще спечели: Skyfall
Основен конкурент: Life of Pi
Трябва да спечели: n/a

Най-добри визуални ефекти

Ще спечели: Life of Pi
Основен конкурент: The Avengers
Трябва да спечели: Life of Pi

Най-добър документален филм

Ще спечели: Searching for Sugar Man
Основен конкурент: The Gatekeepers
Трябва да спечели: Searching for Sugar Man

Най-добър късометражен документален филм

Ще спечели: Open Heart 
Основен конкурент: Inocente
Трябва да спечели: n/a

Най-добра късометражна анимация

Ще спечели: Paperman
Основен конкурент: Maggie Simpson in The Longest Daycare
Трябва да спечели: Adam and Dog

Най-добър късометражен игрален филм

Ще спечели: Asad
Основен конкурент: n/a
Трябва да спечели: n/a

Равносметката: Без едноличен лидер по брой награди; с по 3 Оскара: Argo, Lincoln, Life of Pi и Les Miserables; след тях с по 2: Anna Karenina и Skyfall

Остава да пожелаем успех на фаворитите си и да се надяваме на силна церемония и силен Сет Макфарлън.


2 коментара:

Unknown каза...

Добре, че не се грабнах да пиша и аз подобно нещо, защото щеше да се припокрива към 95% с твоето. :) Нека само да помогна за саунд миксинг и саунд едитинг: Скайфол и ZDT, съответно.

Стоян каза...

От теб би било добре да прочетем нещо по-подробно за техническите категории. :) Аз заложих на Les Miz и Skyfall най-вече заради жанровете. В мюзикълите е особено ценен кристалният звук (а това на Les Miz не мога да го отрека). Освен това, предполагам някаква роля ще изиграе и новият (революционен?) метод за записване на пеенето. Колкото до саунд едитинг, там просто избирам най-изявено екшън заглавието и разчитам на бомбастичните звукови ефекти.

Не се чувствам достатъчно компетентен в тези категории, за да имам лични пристрастия. :)

Публикуване на коментар