About

неделя, 13 януари 2013 г.

Номинации за Оскар 2013: Кратък коментар


Бързам да подхвана старата си песен. Две години бяха напълно достатъчни, за да стане ясно, че схемата с променлив брой номинирани за най-добър филм не функционира. В основата ѝ стои идеята за пропорционалност между качеството на филмовата година и броя номинирани заглавия, но практиката показва, че, независимо дали тя е била силна или слаба, винаги ще получаваме число по-близко до горната (10), отколкото до долната граница (5). След всичко, което успях да изгледам до момента все по-отговорно започвам да твърдя: 2012-та няма необходимите аргументи, за да се запечата трайно в историята на киното. Тя е една от по-слабите и ако броим само от началото на новия век. Въпреки това и тази година в борбата имаме цели девет заглавия. Практически всеки филм, който можеше да се спомене в оскаров контекст, е там (единственото частично изключение е Skyfall). Очевидно е, че, независимо дали Академията харесва еднакво всички или мрази еднакво всички, броят номинирани ще бъде еднакъв; не само това, той винаги ще бъде голям. Връзката между него и качеството на филмите през годината е несъществуваща. Ако това е начин признание да получат фаворитите на широката аудитория или пък да се вдигне шум около независимите заглавия, инкасиращи сериозната част от приходите едва след номинацията си, нямам нищо против. Щастлив съм за Django Unchained и Beasts of the Southern Wild, които определено са облагодетелствани от този нов формат, но пък интересно е отсъствието на Skyfall. Лентата на Сам Мендес има общо пет номинации - с толкова са още Amour, Django Unchained и Zero Dark Thirty, но на Бонд 23 му липсват такива в актьорските категории. И все пак филмът на Бен Зайтлин е с една по-малко и въпреки това е сред деветте най-добри. В този смисъл - ако ще са девет, нека да са десет. Когато говорим за комерсиално събитие с колосални размери, няма никакво място за идеализъм. Осъзнавам го, както осъзнавам, че броят номинирани за най-добър филм всъщност е най-малкият проблем в случая. Въпреки това, вярвам, всички мечтаем за деня, в който няма да се давим в крещящи причини да не посегнем повече към подобен вид събития. Всъщност никога не бихме го направили, защото Оскарите са си Оскари, колкото и незадоволителни да са в крайна сметка.

Да разгледаме отделните категории и по-специално тези, за които има какво да се каже:

Най-добър филм
Amour
Argo
Django Unchained
Les Misérables
Life Of Pi
Lincoln
Zero Dark Thirty
Beasts Of The Southern Wild
Silver Linings Playbook

2012-та в киното е като филм на Шаямалан. Колкото и слаба да е (е, не е толкова слаба), не може да се отрече, че финалът ѝ е непредсказуем. Това, което виждахме до този момент от сезона на наградите, не насочваше в конкретна посока и беше много трудно да бъдат откроени два, още по-малко един явен фаворит за най-престижното признание. След като различните кръгове критици направиха избора си, водачите по отличия бяха Zero Dark Thirty и The Master, а едва след тях се нареждаха Lincoln и Amour (ако това може да бъде достоверен източник). Всичко се промени на 10-ти, когато номинациите за Оскар бяха обявени от водещия на церемонията на 24-ти февруари Сет Макфарлън и винаги ободряващата Ема Стоун. Причините за това - в следващата категория.

Най-добър режисьор 
Life Of Pi - Ang Lee
Lincoln - Steven Spielberg
Amour - Michael Haneke
Silver Linings Playbook - David O. Russell
Beasts Of The Southern Wild - Benh Zeitlin

Без Бен Афлек. Без Катрин Бигелоу. На практика тази категория определя петте възможни варианта за най-добър филм. Последният случай, когато филм печели, без режисьорът му да е дори номиниран, е през 1990-та, така че тази вероятност е почти нулева. Сега изглежда много, много трудно някои да спре Lincoln и Спилбърг. Освен ако от Фокс не успеят да сътворят милион чудеса за месец и да избутат Life of Pi до върха, но това е малко вероятно. Включването на Бен Зайтлин е изключително приятна изненада. За отличната му работа в Beasts of the Southern Wild вече писах. Колкото до отсъствието на Афлек и Бигелоу - то е не само начин да се намали интензивността на наградите като цяло, но и пълно безумие с оглед на факта, че режисурата на първия прави разликата за Argo.


Най-добър актьор в главна роля 
Denzel Washington - Flight
Bradley Cooper - Silver Linings Playbook
Daniel Day-Lewis - Lincoln
Hugh Jackman - Les Misérables
Joaquin Phoenix - The Master

Като цяло очаквана петица. Интересна тук е перспективата за счупването на един стар Спилбъргов карък. Никога актьорско изпълнение, режисирано от него, не е печелило оскар. Тук победата на Даниeл Дей-Люис изглежда предопределена да напише история.

Най-добър актьор в поддържаща роля 
Alan Arkin - Argo
Christoph Waltz - Django Unchained
Robert De Niro - Silver Linings Playbook
Philip Seymour Hoffman - The Master
Tommy Lee Jones - Lincoln

Интересно и неправилно, според мен, е решението на The Weinstein Co. да лансират и Валц и ДиКаприо за поддържаща роля. Австриецът спокойно би могъл да получи шанс в горната категория (очевидно тук работи принципът "ако името на героя ти не е в заглавието на филма, ти не можеш да си в главна роля"), а в тази да се отвори един слот, който потенциално да бъде запълнен от Лео.

Това е първият случай в историята, в който и петимата номинирани за поддържаща роля са предишни победители (трудно е да се провери, но вярвам, че не ви лъжа).


Най-добра актриса в главна роля 
Emmanuelle Riva - Amour
Jennifer Lawrence - Silver Linings Playbook
Jessica Chastain - Zero Dark Thirty
Quvenzhané Wallis - Beasts Of The Southern Wild
Naomi Watts - The Impossible

Два страхотни рекорда в тази категория: Еманюел Рива е най-възрастната актриса с номинация за главна женска роля, а Кувенжане Уолис - най-младата. Разликата между двете е цели 76 години.

Най-добра актриса в поддържаща роля 
Amy Adams - The Master
Anne Hathaway - Les Misérables
Helen Hunt - The Sessions
Sally Field - Lincoln
Jacky Weaver - Silver Linings Playbook

Напълно неочакваното присъствие тук на Джаки Уийвър не просто доказва огромната любов на Академията към Silver Linings Playbook, то прави лентата на Дейвид О. Ръсел първата с номинации във всички актьорски категории от Reds насам.


Най-добър анимационен филм 
Brave
Frankenweenie
Paranorman
The Pirates! In An Adventure With Scientists
Wreck-it-Ralph

И тук имаме изненада. Никой не слагаше в сметките The Pirates!, но пък и кой изобщо го е гледал? Силен лайнъп.

Най-добър адаптиран сценарий 
Chris Terrio - Argo
Lucy Alibar, Benh Zeitlin - Beasts Of The Southern Wild
David Magee - Life Of Pi
Tony Kushner - Lincoln
David O. Russell - Silver Linings Playbook

Развитието при претендентите за най-добър режисьор дава своето отражение и тук. Към момента Дейвид О. Ръсел изглежда като по-сериозен конкурент на Къшнър от Терио. Интересното е, че режисурата на Афлек печели номинация за Терио, но не и за Афлек.

Най-добър оригинален сценарий 
Michael Haneke - Amour
Quentin Tarantino - Django Unchained
Wes Anderson, Roman Coppola - Moonrise Kingdom
Mark Boal - Zero Dark Thirty
John Gatins - Flight

Всяка година минава под знака на биографични драми и такива по действителен случай (тази не прави изключение). Оригиналните сценарии се грижат за това да внесат разнообразие и да отчетат заглавия като Moonrise Kingdom, които заслужават много повече от една (?) номинация. Tова автоматично ги прави любима моя категория.


Операторско майсторство 
Anna Karenina - Seamus McGarvey
Django Unchained - Robert Richardson
Life Of Pi - Claudio Miranda
Lincoln - Janusz Kaminski
Skyfall - Roger Deakins

Не съм гледал The Master, но отзивите до този момент го надписват като некохерентен наратив, изигран блестящо, опакован адски красиво (с акцент най-вече върху визията). Затова отсъствието тук на Михай Малаймаре е озадачаващо. Радвам се за Ричардсън, Камински и Дийкинс, но вероятният победител е Клаудио Миранда.

Най-добра музика към филм
Anna Karenina - Dario Marianelli
Argo - Alexandre Desplat
Life Of Pi - Mychael Danna
Lincoln - John Williams
Skyfall - Thomas Newman

Почитател съм на музиката на Марианели и в Ana Karenina тя работи добре. Деспла участва с по-слабия си скор за тази година, заради правилата на Академията (които Moonrise Kingdom не изпълнява). Тук са и великият Джон Уилямс и Томас Нюман, който свърши страхотна работа по Skyfall, но и тук като фаворит към момента е сочен Life of Pi.

Номинацията на лентата на Анг Лий за декори пък показва, че Академията не се притеснява от дигиталните декори и бъдещето на тази категория е именно в тях.


0 коментара:

Публикуване на коментар